پیشرفت در کار ، برنامه پیشرفت در کار و شغل
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

رازهای پیشرفت در کار

راه های پیشرفت در کار چیست ؟ راهکارهای پیشرفت در کار چه هستند؟فرقی نمی‌کند کارمند باشید یا کارآفرین؛ همه‌ی افراد به‌دنبال پیشرفت شغلی هستند. پیشرفت در کسب و کار می‌تواند زندگی شخصی و حرفه‌ای شما را وارد دنیای جدیدی کند. بیش‌تر کارآفرینان برتر دنیا دائم به فکر پیشرفت و ترقی در کسب و کار و جایگاه شغلی‌شان بوده‌اند. آن‌ها پس از مدت زمانی مشخص با استفاده از آموزش‌های مربوط به حوزه‌ی کسب و کارشان توانسته‌اند پیشرفت شغلی چشم‌گیری را تجربه کنند.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که پیشرفت در کار به هیچ عنوان اتفاقی نیست و الگوی کاملا مشخصی دارد. این الگو، زنجیری کاملا مشخص از چند نمونه کار مختلف است که هر کسی آن‌ها را انجام دهد می‌تواند پیشرفت بسیار خوبی را در زندگی‌ کاری و  حرفه‌ای خود تجربه کند. رازهای پیشرفت در کار، همان کارهای کوچک اما تاثیر گذاری هستند که شاید اهمیت چندانی به آن‌ها ندهید اما در حقیقت تاثیر بسیار زیادی برای پیشرفت شغلیشما خواهند داشت.

دارن هاردی در کتاب اثر مرکب می‌گوید که ساختن زندگی کاری حرفه‌ای و پیشرفت شغلی، کار سختی نیست اما موضوع آن است که بسیاری افراد، مجموعه کارهای ساده را چندان مهم نمی‌دانند و در بسیاری موارد به آن بی‌‌توجه هستند.

در حقیقت اگر در همین ابتدای مقاله به شما بگوییم که یکی از رازهای پیشرفت در کار، آموزش دیدن و منظم بودن در هدف‌گذاری‌های روزانه است ممکن است این حرف را چندان جدی نگیرید و به همین خاطر در مقالات علمی دانشگاهی نتایج بسیاری از این روش‌ها منتشر می‌شود تا بتوانید با اطمینان بیشتری تغییر در زندگی کاری و حرفه‌ای خود را آغاز کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که رازهای پیشرفت در کسب و کار فقط مخصوص افراد کسب و کاری و مدیران مجموعه‌های بزرگ نیست و شما و همه‌ی افراد از جمله کسانی که کسب و کار سنتی دارند و حتی ورزشکاران می‌توانند از این روش‌ها بهره بگیرند و در کار خود پیشرفت کنند. راهکارهای پیشرفت در کار چه هستند؟

اگر از جمله افرادی هستید که عاشق کار خود هستید، این روش‌ها به ‌سرعت برای پیشرفت شغلی شما نتیجه‌ی مثبت می‌دهد، اما اگر از جمله افرادی هستید که کار خود را دوست ندارید و هر روز از داشتن این کار غر می‌زنید مطمئن باشید چنین روش‌هایی فقط باعث می‌شود که شما بیشتر از قبل، از کارتان خسته شوید.

متاسفانه طبق تحقیقات انجام شده درصد زیادی از افراد دنیا به کار دلخواه‌شان مشغول نیستند و همین موضوع سبب شده است که موارد روان‌شناسی و توصیه‌های علمی به هیچ وجه روی این افراد تاثیر نداشته باشد. اگر در ابتدای مسیر شغلی‌تان هستید و احساس می‌کنید کاری که انجام می‌دهید به اندازه کافی برای شما لذت‌بخش‌ نیست، بهتر است کمی در مورد آینده‌ی کسب و کارتان فکر کنید.

حتی اگر لازم است سعی کنید به‌دنبال یک کار جدید بروید. استیو جابز کارآفرین سریالی و یکی از بنیان‌گذاران شرکت اپل در مورد یکی از رازهای پیشرفت کار می‌گوید:

”جسارت اجرایی کردن رویاها و ایده‌های‌تان را داشته باشید چراکه دنیا پر است از ترسو‌های خوش‌ فکر.”

اگر کمی به این جمله دقت کنید متوجه می‌شوید که استیو جابز می‌گوید که در دنیای امروزی افراد خوش فکر زیادی وجود دارند که به اندازه‌ی کافی جسور نیستند و همین عامل باعث شده است تا این افراد به جایگاه واقعی‌شان نرسند و نتوانند در دنیای کسب و کار حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

در ادامه‌ی این مطلب ۵ گام و الگوی مناسب برای پیشرفت شما در کسب و کار مطرح شده است که باید همه‌ی این ۵ مورد را در کنار هم انجام دهید تا بتوانید به پیشرفت در کسب و کارتان برسید. یکی از رازهای پیشرفت شغلی همین نکته است که شما باید سعی کنید چندین کار مختلف برای پیشرفت در کار انجام دهید و انجام یک یا چند کار، صرفا نمی‌تواند کمک بزرگی در پیشرفت شغلی‌ داشته باشد.

نکته مهم در کسب و کار‌های سنتی این است که بعضی از آن‌ها اصلا قابل پیشرفت نیستند و ابتدا باید پتانسیل پیشرفت در کسب و کار را در شغل خود به‌وجود بیاورید و سپس سعی کنید با استفاده از این ۵ گام به پیشرفت مورد نظر خود برسید. برای مثال فرض کنید که شما یک مغازه‌ی نانوایی دارید که روزانه می‌توانید ۵۰۰ قرص نان را پخت دهید.

حالا اگر بخواهید پخت روزانه‌تان را افزایش دهید اما هیچ دستگاهی یا نیروی انسانی اضافه نکنید، نمی‌توانید به پیشرفت مناسبی برسید. برای این کار ابتدا می‌بایست پتانسیل و ظرفیت کاری را در مغازه‌ی ایجاد کنید و سپس سعی کنید مقدار پخت نان را افزایش دهید. کارآفرینان بزرگ دنیا بر این نکته بسیار تاکید دارند که بعد از گسترش و توسعه کسب و کار و افزایش تولید، باید فیدبک یا بازخوردهای مثبت و منفی را در کنار هم قرار دهید و سعی کنید از آن‌ها برای گام بعدی پیشرفت در کسب و کار استفاده کنید.

برای مثال سعی کنید در قضیه افزایش پخت نان، غیر از آن‌که تعداد نان تولیدی در هر روز را افزایش می‌دهید فکری هم برای فروش آ‌ن‌ها داشته باشید. به این نکته هم توجه داشته باشید که تعداد نان پخته شده در هر روز را از ۵۰۰ به ۷۵۰ افزایش دهید اما نتوانید آن‌ها بفروشید قطعا ضرر بزرگی خواهید کرد که ادامه‌دار شدن آن ممکن است موجب مشکلات مالی بزرگی برای شما شود.

پس به این نکته دقت داشته باشید که در کنار پیشرفت شغلی، راهی هم برای افزایش فروش‌تان پیدا کنید؛ البته این افزایش فروش کار چندان آسانی نیست و ممکن است به‌راحتی به‌دست نیاید

در بسیاری موارد از شرکت‌های تولیدی، زمانی‌که پیشرفت کاری‌شان به نقطه‌ی قابل قبولی می‌رسد هزینه‌های تولیدی آن‌ها به‌ازای هر محصول کاهش می‌یابد برای مثال ممکن است یک شرکت ساخت میز و صندلی در ماه توانایی ساخت ۱۰۰ میز و صندلی را دارد. حالا فرض کنید این شرکت با به‌کارگیری نکات ۵ گانه پیشرفت در کسب و کار تولیدات خود را به ۱۵۰ عدد میز و صندلی در طول یک ماه می‌رساند.

خب قطعا بعد رسیدن به چنین عددی، مزد کارگر و بسیاری از هزینه‌های جاری دیگر مانند اجاره‌ی کارگاه به ازای هر میز و صندلی کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند و می‌توانند قیمت رقابتی‌تر و کمتری نسبت به رقیب‌شان ارائه کنند. راه پیشرفت در کار چیست ؟

چگونه در کار خود پیشرفت کنیم؟

  • به‌دست آوردن مهارت در شغل‌تان

یکی از راز‌های موفقیت در کسب و کارتان به‌دست آوردن مهارت لازم در آن شغل است. نگاهی به افراد موفق هر رشته‌ی شغلی که بیاندازید متوجه این نکته می‌شوید که آن افراد از بهترین‌های شغلی در رشته‌ی خود هستند برای مثال نگاهی به بهترین ورزش‌کاران بیاندازید. افرادی مانند رونالدو، مسی، مایکل جردن، مایکل فیلیپس و… همگی افرادی بوده‌اند که در شغل خود بالاترین مهارت را داشته‌اند.

شاید فکر کنید که کسب مهارت در این شغل‌ها کار سختی است و یا یک اتفاق شانسی بوده است اما اگر به تلاش شبانه روزی این افراد دقت کنید و از آن‌ها در مورد تلاشی که کرده‌اند سوال کنید متوجه می‌شوید که این افراد به کمک تلاش و پشت‌کارشان به این میزان پیشرفت شغلی رسیده‌اند.

اگر می‌خواهید درشغل‌تان مهارت به‌دست آورید می‌بایست هزینه‌های زیادی را بابت آموزش خودتان صرف کنید و البته این نکته را هم باور داشته باشید که هزینه‌های آموزش شما، اتلاف هزینه نیستند بلکه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

اگر شما فردی باشید که دارای مهارت است امکان ندارد شغل و کسب و کارتان با مشکل مواجه شود. فرقی نمی‌کند که کارمند هستید یا کارآفرین؛ داشتن مهارت در هر پوزیشن شغلی می‌تواند یک سند اعتبار برای شما باشد و حتی اگر کارمند هستید می‌توانید در نوع خود بهترین کارمند باشید و کاری کنید که صاحبان شرکت‌ها و مشاغل هزینه‌های زیادی را برای به‌دست آوردن شما انجام دهند.

  • اضافه کاری داوطلبانه و به‌دست آوردن اعتبار

اگر در شرکت‌تان سعی کنید پروژه‌های نیمه کاره را انجام دهید و یا کارهایی را قبول کنید که دشوار هستند اما مطمئن باشید که در آن‌ها تجربه و مهارت‌آموزی نهفته است قطعا می‌توانید خیلی زود به پیشرفت در کسب و کار برسید. سعی کنید در طول زمان از پروژ‌ه‌های خوابیده‌ی شرکت تحربه کسب کنید و از آن‌ها مانند پلی استفاده کنید که راه پیشرفت شغلی را برای شما هموار می‌کنند.

یکی از رازهای پیشرفت در کسب و کار این است که شما به جنگ سختی‌ها بروید و سعی کنید تک‌تک آن‌ها شکست دهید. اگر سعی کنید پرو‌ژه‌های شرکت را به‌صورت هوشمندانه انتخاب کنید و آن‌ها را انجام دهید شاید بتوانید خیلی زود به سراغ کارهای بزرگ‌تری بروید. اگر در ابتدای مسیر شغلی‌ خود بیشتر از دیگران کار می‌کنید و زمان بیشتری را صرف پروژ‌ه‌ها و کارهای شرکت می‌کنید مطمئن باشید که شما به‌زودی پیشرفت خواهید کرد.

  • ارتباط خوب و موثر با کارفرما و مدیر مجموعه

اشتباه نکنید؛ این موضوع یک مشکل نیست و یکی از رازهای پیشرفت در کسب و کار است. اگر شما بتوانید ارتباط خوب و موثری را با کارفرما و مدیر یک پروژه یا مجوعه داشته باشید، مطمئن باشید که به ‌‌زودی استعداد شما توسط کارفرما کشف می‌شود و در پرو‌ژه‌های بزرگ‌تر از شما استفاده می‌کند. شاید برای‌تان جالب باشد.

البته بسیاری از کارفرماها پس از این‌که ببینند نیروی کارشان به‌خوبی و باعلاقه کار می‌کند و از استرس شغلی به دور است از او درقسمت‌های دیگر کار هم استفاده می‌کنند و در بسیاری موارد سعی می‌کنند در پروژه‌های خارج از شرکت هم با کارمندشان همکاری کنند. شما باید ارتباط خوب و منظمی با کارفرما داشته باشید و بتوانید از بازخوردهای او در کارتان استفاده کنید.

 

اگر کارفرما متوجه شود که شما اهل یادگیری و پیشرفت شغلی هستید مطمئن باشید که خیلی زود به جایگاه بهتری در شغل و کسب و کارتان می‌رسید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که نباید بیش‌از اندازه با نظرات کارفرما مخالفت کنید چراکه معمولا آن‌ها از کارمندانی که دائم انتقاد می‌کنند خوششان نمی‌آید.

 

گزارش‌های هفتگی و ماهیانه متناسب با وضعیت پروژه می‌تواند کارفرما را بسیار خوشحال کند چراکه آن‌ها همیشه دوست دارند بازخوردهای منظمی از کارمندان‌شان داشته باشند و عملکرد آن‌ها را بررسی و پایش کنند. همچنین ممکن است شما یا کارفرما به فکر شراکت با هم‌دیگر نیز باشید که در این‌صورت باید موارد زیادی را کنترل کنید تا شراکت شما، شراکت موفقی باشد.

همچنین ویژگی‌های شخصیتی شما و شریک کاری‌تان باید. به هم نزدیک باشد تا بتوانید یک کسب و کار موفق راه‌اندازی کنید.

  • ارتباط مناسب با همکاران‌تان

اگر می‌خواهید در کسب و کارتان به موفقیت چشم‌گیری برسید باید سعی کنید ارتباط خوب و موثری با دیگر همکاران‌تان داشته باشید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که همکاران، دوست‌تان شما هستند و به آن‌ها به چشم رقیب نگاه نکنید. قطعا اگر با همکاران‌تان به‌خوبی ارتباط داشته باشید می‌توانید پیشرفت‌های چشم‌گیری را در کسب و کارتان تجربه کنید. شما و همکاران‌تان همگی یک تیم هستید و باید ویژگی‌های یک تیم موفق را بدانید که یکی از راههای پیشرفت در کار است.

دانستن ویژگی‌های یک تیم موفق می‌تواند عملکرد همه‌ی افراد تیم و شرکت را به شکل بی‌نظیری بهبود دهد. البته تیم دکتر ویز تمامی موضوعات مرتبط با تیم را در یک مقاله‌ی جدا به‌طور مفصل توضیح داده است که می‌توانید آن‌ را مطالعه کنید.

  • برنامه ریزی برای پیشرفت شغلی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به پیشرفت شغلی شما در کار منجر شود برنامه ریزی درست و اصولی است. در این قسمت هم فرقی نمی‌کند که کارمند هستید یا کارآفرین بلکه این نکته مهم است که زمانی مشخص برای رسیدن به اهداف‌تان داشته باشید و سعی کنید در زمان‌های مختلف این موضوع را بررسی کنید. بسیاری از کارمندان موفق توانسته‌اند کسب و کار شخصی خودشان را راه‌اندازی کنند و به یک کارآفرین تبدیل شوند.

طبق تحقیقات انجام شده بیشتری کارمندانی که به یک کارآفرین موفق و نمونه تبدیل شده‌اند در بازه‌های زمانی مختلف هدف و برنامه‌ ریزی کاملا مشخصی برای کسب و کارشان داشته‌اند. این افراد با در پس اهداف شرکت، هدف‌های خود را مشخص کرده‌اند و در حال کار بر روی انجام آن‌ها هستند.

برنامه “پیشرفت شغلی”

اگر مشغول به شغلی می باشید که در آن امکان پیشرفت شغلی شما توسط رئیس یا کارفرمایتان وجود دارد، ما در این مقاله به شما راهکارهایی ارائه می کنیم تا هرچه زودتر به این پیشرفت شغلی دست پیدا کنید:

  • از رئیس خود پروژه های چالش برانگیز بیشتری بخواهید. با انجام این کار می توانید تمایلتان را برای دستیابی به سطح شغلی بالاتر به او نشان دهید و به واسطه ی آن فرصتی کسب کنید تا بتوانید توانایی های خود را به رئیستان ثابت کنید.
  • خوب است که به صورت منظم موقعیت های سطح بالاتررا که امکان دسترسی به انها را در آینده ای نزدیک دارید بررسی کنید و آنها را در نظر داشته باشید. خوب است که بتوانید هنگام ارزیابی توانایی های خود با خود صادق باشید، چراکه برخی از افراد تمایل دارند که صلاحیت ها و توانایی های خود را دست کم بگیرند در حالی که دیگران تمایل به بیش از حد در نظر گرفتن صلاحیت های خود دارند.
  • در اتمام پروژه های پیچیده به همکاران و حتی رئیس خود پیشنهاد کمک بدهید، با این کار می توانید نشان دهید که شما یک متخصص حرفه ای در زمینه کاری تان هستید و مایلید در مواقع لزوم برای کمک به همه گام بردارید.
  • در مورد پیشرفت شغلی از شخصی با تجربه بیشتر، به عنوان مثال از مربی و یا رئیستان راهنمایی بخواهید.آنها می تواند به شما راهکارهای مفیدی ارائه بدهند. اگر مربی و یا رئیس و هر انکه ممکن است در این زمینه بدردبخور باشد را نمی شناسید پس بهتر است از همین الان به دنبالشان باشید.
  • ببینید که چه نوع آموزش ها و گواهی هایی می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید و سپس در صورت امکان آنها را دنبال کنید.


پیشرفت شغلی به چه معناست:

پیشرفت شغلی یک روند ثابت است که تنها با داشتن یک برنامه منظم دستیابی به آن امکان پذیر است. دلیل اینکه بسیاری از افراد در پیشرفت شغلی مشکل دارند این است که در تصمیم گیریهای خود مردد هستند زیرا هدف نهایی مشخصی در ذهنشان ندارند.

شما با تشریح هر آنچه دقیقاً از حرفه خود می خواهید می توانید در زمینه ی پیشرفت شغلی کمک شایاینی به خود کنید. اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید، ممکن در انتخاب مناسبترین شغل برای خود دچار تردید و دوگانگی شوید  ولی زیاد به خود سخت نگیرید. فقط در نظر بگیرید که دوست دارید دقیقا چه کاری را انجام دهید و چگونه می توانید سریعتر به هرآنچه که می خواهید برسید.

اگر در در سطحی ابتدایی در کار خود قرار دارید، فکر به این فکر کنید که برای پیشرفت کردن در زمینه ی کاریتان باید دقیقا چه کارهایی را انجام دهید و برای برداشتن گام بعدی خود برنامه ریزی کنید.

پیشرفت در کار آزاد:

ما پنج کاری که می توانید برای پیشرفت در کار آزاد خود انجام دهید را به شما می گوییم با توجه به این نکات خود را در موقعیت خوبی برای حرکت به جلو قرار دهید توجه کنید که انجام این نکات می تواند حتی برای پیشرفت شغلی در ایران نیز بسیار تاثیر گذار باشد:

  • پیدا کردن یک مربی یا یک فرد با تجربه:

مربیان می توانند به شما کمک کنند مهارت های لازم برای پیشرفت و موفقیت در کار آزاد را شناسایی کنید و به طور جدی رو این قضیه کار کنید. در صورت داشتن هرگونه مشکل شما ار در این راه راهنمایی خواهند کرد.

  • کار ها و استعدادهای خود را ارزیابی کنید:

بازخوردهایتان به شما کمک می کند تا به درستی بفهمید چه کارهایی را می توانید به خوبی انجام می دهید و چه مواردی را باید بهبود دهید. انجام اینکار همچنین فرصتی برای تعیین، پیگیری اهداف و پیشرفت در کار آزادتان محسوب می شود.

  • برنامه ریزی داشته باشید:

پس از شناسایی برخی از اهداف، مراحل برنامه ریزی را شروع کنید که می تواند به شما در رسیدن به هر آنچه می خواهید کمک کند.

  • صنعت خود را بشناسید:

آخرید اخبار روز رو در زمینه ی صنعت و با تجارت خود بشناسید و از انها اگاه باشید.

  • تعیین اهداف:

ایجاد اهداف برای خودتان به شما کمک می کند تا سریعتر به هر آنچه می خواهید برسید اطلاعات کافی راجب اینکه دقیقا چه می خواهید داشته باشید.

  • اصول پیشرفت در کار:

شاید بتوان با قطعیت گفت که داشتن یک هدف اساسی ترین اصول پیشرفت در کار محسوب می شود. در اینجا ما اصلی ترین اصول پیشرفت در کار را برای شما بررسی می کنیم تا مطمئن شویم که در مسیر درست پیشرفت شغلی  قرار گرفته اید و به به درستی در مسیر اهداف شغلی خود پیش می روید.

  • داشتن جلساتی منظم را به مدیریا رئیس خود پیشنهاد دهید:

اگر قبلاً چنین کاری را انجام نداده اید می توانید  از مدیر یا رئیس خود بپرسید که آیا می توانید جلسات منظمی داشته باشید تا در مورد پیشرفت خود، و نگرانی هایتان در این زمینه با او صحبت کنید. اگر جنبه هایی وجود دارد که با آن دست و پنجه نرم می کنید، برگذاری منظم این جلسات می تواند راهی برای دریافت کمک لازم قبل از شروع کار شما باشد.

  • درباره فرصت های موجود بحث کنید:

اگر در مورد خالی شدن شغل مورد نظرتون در محل کارتان اطلاع دارید چرا مدیر داخلی یا رئییس خود را در جریان نمیگذارید و به او نمیگویید که خواهان آن کار هستید؟ این رویکرد صادقانه به همه اجازه می دهد تا بدانند شما خواهان پیشرفت شغلی هستید. 

 

این عمل نشان می دهد که شما بلند پرواز و متعهد می باشید. این کار باعث می شود تا مدیر بخش شما را بسنجد و به همین ترتیب می تواند گزینه های بیشتر دیگری را به شما پیشنهاد دهد که ممکن است به شما در رسیدن به جایگاهی که می خواهید کمک کند.

  • از فرصت های موجود آموزشی استفاده کنید:

بسیاری از کارفرمایان، که علاقه مند به پرورش هرچه بهتر نیروی کار خود هستند ، فرصت هایی را برای شما فراهم می کنند تا در دوره های آموزشی و کارگاهی شرکت کنید که به شما کمک می کند مهارت های جدیدی کسب کنید. اگر از این اموزش ها ارائه می شود، نباید به هیچ وجه این فرصت را از دست بدهید و هر آنچه در آنجا می آموزید می تواند دانشی حیاتی برای ادامه کارتان باشد.

  • اشتیاق خود را نشان دهید:

شما می تونانید اشتیاقتان را در محل کار با انجام دادن کارهایی داوطلبانه یا ارائه ایده منحصر به فردی به همه نشان دهید. ابتکار عمل را در دست بگیرید  و فراتر از آنچه از شما خواسته شده است پیش بروید مطمئن باشی تلاش های شما به نتیجه ی مورد نطرتان ختم خواهد شد. انجام تمامی این نکات می تواند از عوامل پیشرفت کاری شما در آینده باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 18 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست